Sunday, 9 December 2012

Pengurusan HRIS

Tiga peringkat utama dalam Sistem Maklumat Sumber Manusia

HRIS adalah perisian secara dalam talian untuk memudahkan pekerja dalam kemasukan data atau maklumat, mengesan maklumat dan data, serta ia juga melibatkan pelbagai maklumat keperluan sumber manusia seperti gaji, pengurusan, fungsi-fungsi perakaunan dalam perniagaan. Ia dikenali sebagai ’data base’ dan setiap HRIS adalah mempunyai keupayaan yang berbeza. Kini terdapat banyak syarikat menjual HRIS dan sebagai pelanggan, organisasi adalah mempunyai pilihan untuk memilih HRIS secara teliti yang berkeupayaan dan bersesuaian dengan keperluan semasa organisasi.

Jabatan PDRM mempunyai sistem maklumat sumber manusia yang lengkap dan memenuhi beberapa ciri seperti pengurusan semua maklumat pekerja seluruh negara, iaitu secara peribadi kakitangan akan terlibat dalam pengisian maklumat peribadi, urusan-urusan seperti cuti, tuntutan perjalanan atau lebih masa, rawatan perubatan, laporan dan analisis malumat pekerja, dokumen yang berkaitan dengan organisasi seperti buku panduan pekerja, prosedur pemindahan kecemasan, serta termasuk garis panduan keselamatan semasa berada di organisasi atau ketika beroprerasi dan lain-lain.. Etika-etika kepolisan dan peraturan semasa bekerja mahupun berada di khalayak umum. Etika-etika ini juga didedahkan di laman eb rasmi jabatan sebagai panduan umum agar hak untuk memdapat pembelaan sentiasa terbuka luas.

Melalui sistem maklumat sumber manusia PDRM, kakitangan mendapat manfaat dan berpeluang untuk mengemaskini maklumat peribadi melibatkan perubahan status dan pendaftaran dalam sistem pentadbiran organisasi. Apa yang lebih penting adalah, HRIS berkeupayaan digunakan sebagai agen bagi pencari kerja yang sangat berminat untuk bekerja sebagai anggota polis. Perisian HRIS PDRM sangat terkesan dalam pengurusan resume pemohon. Ini kerana HRIS PDRM dibangunkan untuk dalam menyediakan maklumat mengenai apa jua sekiranya jabatan PDRM hendak mengesan dan menganalisis tentang kakitangan dan bekas kakitangan. Malah, HRIS PDRM turut merekodkan kesalahan undang-undang yang dilakukan oleh kakitangannya.   HRIS PDRM juga berkesan dalam membantu jabatan dan kakitangan untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan seperti etika kerja, akta-akta dan prosedur jenayah, prosedur penguatkuasaan undang-undang dan sangat berkepentingan dalam menyokong pekerja melalui laporan penilaian prestasi. Melalui aktiviti-aktiviti ini, akan memahirkan kakitangan dengan penggunaan teknologi maklumat sekaligus membantu melicinkan atau mempercepatkan pembangunan teknologi maklumat dalam kerajaan.  

 Kelebihan HRIS yang telah diamalkan dalam organisasi PDRM adalah mengenai sistemnya yang membolehkan jabatan sumber manusia atau ketua jabatan mahupun kakitangan yang dibenarkan untuk menggunakan perisian itu bagi memantau semua kakitangan serta menjejaki maklumat tentang mereka. Ia biasanya dilakukan dalam pangkalan data atau dalam siri pengkalan data. Maklumat dalam pengkalan data ini dapat disimpan atau membuat carian semula dengan lebih cepat dan mudah.

Muka depan laman web HRIS kerajaan Malaysia

Sistem HRIS yang dilaksanakan oleh kerajaan dan yang diamalkan oleh PDRM mempunyai maklumat dan data-data yang terperinci melibatkan beberapa data penting seseorang kakitangan :-
a)     
Pengurusan Rekod Peribadi
b)    
Pengisytiharan Harta
c)     
Profil Perkhidmatan
d)    
Penilaian kompentensi
e)    
Penilaian Tahap Kecekapan
f)     
Peperiksaan Perkhidmatan
g)    
Laluan Kerjaya
h)    
Pelan Penggantian
i)      
Landasan Kerjaya
j)     
Pengesahan Dalam Perkhidmatan
k)    
Penilaian Prestasi



















No comments:

Post a Comment